Food for Spirit

therapie

Je bent niet alleen 

Je bent waarschijnlijk op deze website beland omdat je hulp zoekt. Misschien is het een grote stap voor je, praat je er niet veel over, schaam je je of voel je je angstig.

Weet: je bent hier niet alleen in!

Op deze pagina vind je info over de klachten waarmee je terecht kan, mijn werkwijze en de therapievormen die ik gebruik.

Het merendeel van de mensen krijgt op een zeker moment in hun leven last van somberheid, angst, of stressklachten en ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit in hun leven 1 of meerdere psychische aandoeningen gehad.

Het kan ook zijn dat je een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt of tegen hardnekkige patronen/valkuilen aanloopt. Soms loop je hierdoor vast en lukt het je niet om hier zelf weer uit te komen. Therapie bij een psycholoog kan je dan helpen, zodat je daarna weer op eigen kracht verder kan.

Graag help ik je hierbij.

Je kunt bij mij terecht met klachten zoals

Somberheid en depressie

Je hebt last van een sombere of depressieve stemming en je interesse en plezier in bepaalde activiteiten (die je normaal gesproken wel interesseerde of plezierig vond) is verminderd. Mogelijk merk je veranderingen op het gebied van je energieniveau, slapen, eten, concentratie en geheugen en het kan zijn dat je wel eens denkt ‘zo hoeft het voor mij niet meer’. 

Sociale angst

Je voelt je angstig in de omgang met andere mensen, waarbij je bekeken of beoordeeld kunt worden door anderen, of wanneer je nieuwe mensen ontmoet. Mogelijk ben je bezorgd dat je misschien iets zult zeggen of doen waardoor je jezelf in verlegenheid brengt of vernedert tegenover anderen, of dat anderen slecht over je zullen gaan denken. 

Traumagerelateerde klachten (PTSS)

Je hebt last van een traumatische ervaring, moet hier veelvuldig aan denken of het keert via herbelevingen en tijdens dromen terug en je ondervindt hier veel angst of hinder van. 

 Mogelijk vermijd je ook zaken die geassocieerd zijn aan het trauma zoals bijvoorbeeld de plaats waar het gebeurd is en de herinneringen eraan. Als gevolg van het trauma kan het voorkomen dat je erg waakzaam en schrikachtig bent geworden en last hebt van prikkelbaarheid. Er kan dan sprake zijn van een posttraumatische-stressstoornis (PTSS).

Hardnekkige patronen / valkuilen

Je wilt graag werken aan patronen/valkuilen, gezien deze je leven negatief beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan perfectionisme, vermijdingsgedrag, anderen pleasen, de lat hoog leggen of jezelf niet gezien/gehoord voelen. 

Spanningsklachten en burn-out

Als je al enige tijd overbelast bent, bijvoorbeeld door werk of een veeleisende thuisomgeving, dan is de kans groot dat er allerlei lichamelijke en psychische klachten ontstaan. Zo kan je last krijgen van bijvoorbeeld extreme moeheid, prikkelbaarheid, vergeetachtigheid en een slechte concentratie. Je voelt je opgebrand. 

Specifieke angsten, fobie

Er kan sprake zijn van een overmatige angst voor iets speciaals of er is iets wat je beslist niet durft. Hierbij kun je denken aan angst voor honden, voor de tandarts, voor kleine ruimtes etc.

rouw

Je hebt al langdurig last van psychische klachten in reactie op het overlijden van een naaste of een andere verlieservaring. Denk hierbij aan ongeloof, moeite het verlies te accepteren, vermijding van herinneringen aan het verlies en moeite met doorgaan met het gewone leven. Dergelijke symptomen zijn ‘normale’ rouwreacties, maar soms komt het voor dat ze chronisch zijn geworden. 

Andere klachten

NB. Mocht je je niet herkennen in bovenstaande beschrijvingen, neem gerust contact op om te kijken of je met jouw klacht bij mij terecht kan.

Paniekaanvallen, angstaanvallen en hyperventilatie

Je hebt last van plotselinge vlagen of aanvallen van hevige angst of spanning die met een aantal lichamelijke symptomen gepaard gaan. Mogelijk ben je bezorgd over de gevolgen van zo’n aanval (bijvoorbeeld de angst om gek te worden of een hartaanval krijgen) en ga je hierdoor bepaalde situaties uit de weg of je doorstaat bepaalde situaties met een grote angst. 

Overmatig piekeren

Je bent voortdurend bezorgd of angstig over een aantal verschillende alledaagse zaken. Het lukt je maar moeilijk om het piekeren onder controle te houden en het kost veel moeite het piekeren te stoppen. 

negatief zelfbeeld / weinig zelfvertrouwen

Heb je last van een negatief zelfbeeld of een lage eigenwaarde dan wil dat zeggen dat je jezelf negatief beoordeelt. Misschien vind je jezelf waardeloos of omschrijf je jezelf als lelijk, saai, dom of dik. Het lukt je niet goed om positieve punten over jezelf te omschrijven en legt vooral de focus op, in jouw ogen, negatieve punten. Bij een gebrek aan zelfvertrouwen heb je te weinig vertrouwen op en in jezelf. Mogelijk heb je het gevoel dat je tekortschiet, je bent niet trots op jezelf en bekritiseert jezelf voortdurend. Al met al herken je dat je je nooit goed genoeg voelt. 

Vrijblijvend kennismaken
De juiste hulp vinden kan ingewikkeld zijn; waar begin je in hulpverleningsland? Wat en wie past bij mij? Waar wil ik nu precies hulp bij?

Weet dat je in mijn praktijk vrijblijvend een kennismakingsgesprek kan plannen van ongeveer een half uur. Dat kan op de praktijk of online. We kunnen dan rustig kijken of ik je iets kan brengen of misschien verder kan helpen in je zoektocht naar goede hulp.Stuur me gerust een mail als je in contact wil komen. 

Holistische Psychologie

Hoe werk ik? 
Ik geloof dat de mens méer is dan een hoofd.

Lichaam en geest staan niet los van elkaar…dus wat je denkt beïnvloed je lichaam, wat je eet beïnvloed je stemming en energie, hóe je beweegt heeft invloed op je gedachten, je gevoelens zijn waarneembaar in je lichaam en jouw samenzijn met anderen bepaalt wat je doet en voelt, etc. etc.

-Kortom: Alles hangt met elkaar samen-

In een intakegesprek kijk ik dus vanuit meerdere invalshoeken, zodat we een zo breed mogelijk beeld krijgen van wat bijdraagt aan jouw klachten. Vervolgens maak ik samen met jou een persoonlijk en op maat gemaakte behandeling voor jouw klachten of hulpvraag. Hierbij maak ik gebruik van onderstaande therapievormen en mogelijk aangevuld met een training.

Reviews

Op de Homepage onderaan vind je reviews van cliënten over therapie en trainingen die ze bij mij hebben gevolgd.

Bel of mail me gerust (mijke@foodforspirit.nl) of vul het aanmeldformulier in dan neem ik contact op om een intakegesprek te plannen.

 

Therapievormen die ik gebruik

ACT - Acceptance and Commitment Therapy

In Acceptance and Commitment Therapy (ACT) wordt geleerd je te richten op zaken die je op directe wijze kan beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

Voedingspsychologie

Voedingspsychologie is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten rond optimale voeding voor je psychische en lichamelijke gezondheid. Hoe je je voelt, je manier van denken en je gedrag worden beïnvloed door je eetpatroon. Voeding beïnvloedt o.a. je humeur, energiepeil, angsten, depressieve klachten, helderheid van denken en vroegtijdige veroudering. Meer info > 

EMDR - Eye Movement Desensitization and Reprocessing

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een behandelmethode voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Men spreekt dan meestal van een ‘posttraumatische stress-stoornis’ (PTSS).

cognitieve gedragstherapie (CGT)
Cognitieve gedragstherapie is een behandelmethode die inzichtelijk maakt wat het verband is tussen wat je denkt, voelt en doet. Je leert om anders tegen situaties aan te kijken en om er anders mee om te gaan. In cognitieve gedragstherapie worden gedachten en het gedrag die de klachten in stand houden, besproken en geprobeerd deze stapsgewijs te veranderen.
holistische psychologie-lichaamsgericht
Ik werk met methodes als Internal Family Systems (Dick Schwarz), de Polyvagaal theorie (Stephen Porges), Somatic experiencing (Peter Levine), Sensorimotor Psychotherapy (Pat Ogden & Janina Fisher) en het gedachtengoed van psychiater Bessel van de Kolk (Boek: Traumasporen). Ik volgde daar diverse nascholingen en studiedagen in (zie ook mijn CV bij ‘Over mij’)

Vanuit mijn achtergrond als mindfulnesstrainer en yogaervaring gebruik ik regelmatig Mindfulness- of ademoefeningen in de therapie. Ook kunnen Visualisaties, Ontspanningsoefeningen en Bewegingsoefeningen onderdeel zijn van individuele sessies.

Neem contact op